Dag 23: Analytics en Sitemap voor Drupal

Dag 23 alweer. In deze bijna laatste dag gaan we een sitemap installeren en onze Drupal website verbinden met Google Analytics. Met behulp van een sitemap kun je de website openstellen voor zoekmachines en daarmee het grote publiek. Als iedereen jouw website weet te vinden, wil je natuurlijk ook weten hoeveel bezoekers er precies op jouw website terecht komen, en bijv. via welke zoektermen. Google Analytics is hier heel geschikt voor en is helemaal gratis.

Let op: indien jouw website zich nog op een testlocatie bevindt en niet op het uiteindelijke webadres dan kun je beter nog even wachten met deze dag. Ook als je je website nog niet kenbaar wilt maken aan zoekmachines kun je deze dag beter op een later moment volgen.

Wat is een sitemap precies?

Een sitemap bestaat uit een enkel bestand met daarin alle links naar pagina's (en bestanden) die geindexeerd moeten worden door zoekmachines. Indexeren wil zeggen dat de website en al haar inhoud bekend is bij zoekmachines en in de zoekresultaten tevoorschijn kan komen. Hiervoor moet een zoekmachine eerst een keertje op bezoek zijn gekomen om jouw website te analyseren, ook wel 'crawlen' genoemd.

Tijdens dit bezoek loopt een zogenaamde zoekmachine "bot" (een geautomatiseerd script) jouw website na om de structuur en inhoud in kaart te brengen. Het eerste wat hij daarbij doet is kijken of er een sitemap bestand aanwezig is. Zo ja, dan gebruikt hij dit als de routebeschrijving van jouw website, waardoor je zeker weet dat jouw website correct wordt geïndexeerd.

Een searchbot komt eens in de zoveel tijd langs. Doordat in de sitemap precies wordt bijgehouden welke pagina's recent zijn gewijzigd of toegevoegd, zal altijd de meest actuele content beschikbaar zijn in de zoekresultaten.

Content types toevoegen aan de sitemap

Wanneer je dit nog niet op dag 4 hebt gedaan installeer en activeer dan nu eerst Sitemap XML (activeer alleen XML SitemapXML Sitemap engines en XML Sitemap nodes).

Hierna kunnen we de module configureren via de Instellingen pagina. Daar vind je onder het kopje Zoeken en Metadata de link XML Sitemap.

Op de configuratie pagina zie je dat er automatisch al een sitemap.xml bestand is aangemaakt. Ga je echter rechtsboven naar het tabblad Instellingen en vervolgens in het menu onderaan naar Inhoud dan kun je uit het overzicht opmaken dat alle content types zijn "excluded" en er nog niks wordt geïndexeerd.

 

Om dit te verhelpen zul je eerst per content type moeten aangeven of berichten van dit type toegevoegd moeten worden of niet. Klik in het overzicht op Nieuws om gelijk naar de bewerk pagina te gaan van dit content type.

In het menu onderaan is hier een Sitemap XML item bijgekomen, klik hierop. Zoals je ziet staat de inclusion nu ingesteld op excluded.

Verander in het uitklap menu excluded naar included om alle berichten binnen dit content type op te nemen in de sitemap (Gebruikers met "inhoud beheer" rechten kunnen de XML Sitemap instelling per node overschrijven).

De optie Default priority wordt nu zichtbaar, hiermee geef je aan hoe belangrijk jij het vindt dat zoekmachines altijd de meest actuele content krijgt doorgestuurd van dit bewuste content type. Veranderingen binnen content types met een hogere prioriteit worden door de module eerder doorgestuurd als diegenen met een lagere prioriteit (hier zul je op een kleine website met weinig content niet veel van merken).

Waarschijnlijk zul op dezelfde manier ook het basispagina en diensten content type willen toevoegen aan de sitemap, facturen kun je uiteraard beter op excluded laten staan.

Ben je hier mee klaar dan open je opnieuw de Sitemap configuratie (Instellingen > XML Sitemap).

De wijzigingen die je zojuist hebt gemaakt zijn nog niet gelijk doorgevoerd. Omdat het controleren en toevoegen van al die berichten een behoorlijke taak is, gebeurt dit niet om de haverklap, maar op gezette tijden. Dit soort geautomatiseerde en periodieke taken noem je "cron" opdrachten. De frequentie van de cron kun je via Instellingen > Cron (onder het kopje Systeem rechtsboven).

 

Een cron uitvoeren kost resources, dus denk goed na over de frequentie, wanneer je weinig updates plaatst is 1 keer per dag voldoende. Door op cron uitvoeren te klikken voer je een handmatige cron uit.

Wanneer je nu weer naar de configuratie van de XML Sitemap gaat zul je zien dat onder instellingen > inhoud alle pagina's en nieuwsberichten zijn toegevoegd. Er komt vanzelf een moment dat een searchbot langskomt om de website te indexeren, maar je kunt de sitemap ook zelf opsturen. Ga hiervoor in het tabblad naar search engines. Daar selecteer je Bing en Google en bepaal je hoe vaak een gewijzigde sitemap op de post moet, als je een nieuwswebsite hebt met berichten die op de actualiteit inspringen dan kan elk uur al te weinig zijn, maar in de meeste gevallen is 1 x per dag voldoende.

Hoelang het precies duurt voordat de website voor het eerst wordt opgenomen in de zoekresultaten valt niet precies te zeggen, maar hou er rekening mee dat dit tot drie weken kan duren. Omdat je heel netjes een sitemap hebt gemaakt geeft Google jouw website waarschijnlijk een beetje voorrang.

Google Analytics account aanmaken

Maak eerst een account aan bij Google Analytics (het kan zijn dat de layout ondertussen is veranderd, screenshots en beschrijvingen zijn daarom onder voorbehoud).

Wanneer je dit hebt gedaan log je in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Op de volgende pagina klik je rechtsboven op Beheerder.

Vervolgens klik je links in het menu of in het midden op Nieuw account om jouw website toe te voegen.

Daar vul je jouw gegevens in.

Hierna ontvang je een unieke Tracking-ID. Kopieer deze code of schrijf hem ergens op.

Deze tracking ID kun je straks invullen in de Google Analytics module voor Drupal. Deze module zal er dan voor zorgen dat de Tracking code die je onderaan ziet wordt toegevoegd aan alle pagina van jouw website. Via deze code kan Google Analytics precies bijhouden wat er op jouw website gebeurd.

Google Analytics module installeren

Download en activeer de Google Analytics module.

Ga naar Instellingen > Google Analytics, te vinden onder Systeem.

Bovenaan vul je de eerder genoteerde tracking ID in, de unieke code voor jouw website.

Er zijn nog een aantal andere instellingen die je kunt bewerken, als je hierover vragen hebt dan kun je deze stellen in het commentaar gedeelte.

Wat ik nog wel wil aanstippen is dat het wellicht handig kan zijn om bepaalde rollen niet te tracken, zoals beheerders en redacteurs. Dit stel je in onder het kopje Tracking scope en dan Rollen.

Sla alles op. Vanaf nu worden de website statistieken in de gaten gehouden door Google Analytics. 

Websitestatistieken bekijken

De gegevens die op deze manier worden verzameld kun je bekijken als je inglogd op Google Analytics en op de beginpagina doorklikt naar jouw website.

Je krijgt dan een zeer uitgebreid overzicht van het verloop van jouw bezoekersaantallen. Google Analytics biedt tal van opties, voor meer informatie hierover kun je terecht bij de handleidingen van Google Analytics. Prangende vragen hierover kun je natuurlijk ook aan ons stellen.

Wil je de belangrijkste statistieken snel kunnen bekijken binnen jouw Drupal website dan zou je de Google Analytics Reports module nog kunnen installeren.

Om de statistieken nog nauwkeurig te maken zou je eventueel ook binnen jouw Google Analytics account kunnen aangeven dat bepaalde IP adressen, bijvoorbeeld die van jou zelf, niet moeten worden meegenomen in de resultaten. Om jouw eigen ip adres te achterhalen bezoek je een website als http://www.watismijnip.nl/. In Google Analytics ga je vervolgens naar de beheer pagina om een nieuw filter aan te maken.

Zo worden de resultaten niet vertroebeld door alle keren dat jijzelf de website bezoekt, en je niet bent ingelogd.

Slot

Het prepareren van de website voor zoekmachines en het bijhouden van bezoekersaantallen zijn onmisbare elementen wanneer je jouw bedrijf online wilt profileren. Door de statistieken goed te analyseren kun je precies nagaan welke content het meest waardevol is voor jouw publiek en op welke manier gebruikers door jouw website heen bladeren. Op basis hiervan kun je je online strategie meer en meer gaan verfijnen.

Nu de website elk moment aangemeld kan worden bij zoekmachines lopen we morgen nog even een checklist door om na te gaan of de website voorbereid is op de aankomende bezoekersstroom.

Laatst gewijzigd op: